maandag 6 april 2015

Eetbare kunst


Ik had het al even geleden beloofd, maar hierbij dan eindelijk de foto's van het grote taart-kunstproject waar ik bij heb geassisteerd.


Bij bakkerij Swaanen, onze vaste bakker waar we onze broodjes halen, had ik 5 kapsels (cakebasis) besteld van 50 x 60 cm. Dat is behoorlijk wat, dus ik was blij dat ik bedacht had dit niet zelf te maken. Mariaema, de Spaanse kunstenares die het concept had bedacht had namelijk behoorlijk wat taart nodig om haar idee vorm te geven. Terwijl zij letters sneed uit de cake was ik bezig de grote emmer botercrème die ik 's ochtends al had gemaakt in de gewenste roze kleur te krijgen.


Mocht je je afvragen waarom ik in godsnaam met een föhn in de keuken sta, nee dat is niet omdat ik een beetje doordraai, maar omdat ik deze tip ergens lag om te zorgen dat de botercrème niet gaat schiften, en dat bleek werkelijk een briljante tip te zijn!


Om hoogte te krijgen in de cake werden twee lagen opelkaar gezet met een lichtroze botercrème ertussen.
De gemaakte botercrème was precies genoeg om alle lagen te verbinden, maar niet om ook de bovenkant en zijkant te bedekken. Ons werk moest dus op de eerste dag na drie uur arbeid afgebroken worden. Gelukkig waren we twee dagen voor de opening begonnen, ervaring heeft me geleerd op tijd te beginnen! De boter ging dus uit de koelkast op vrijdag om op temperatuur te komen, de gele room werd voorbereid zodat ik op zaterdag weer een emmer vol botercrème kon bereiden.




De kleur die Mariaema voor de buitenkant wilde was nog feller roze, en ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje onpasselijk begon te worden van die enorme hoeveelheid roze zoetigheid.


Maar het eindresultaat was gelukkig op tijd klaar voor de opening en helemaal zoals Mariaema wilde!
Ben toch wel een beetje trots dat ik heb kunnen helpen om dit project tot een goed resultaat te brengen.




2 opmerkingen:

What today ate we? zei

Yum-o! Ziet er uit als de lekkerste taart ooit!

Ellen zei

Yeah, Right ;-) Maar wel groot. En roze.