donderdag 4 december 2014

Diervrije lunch


Een week geleden kreeg ik een mailtje van één van de deelnemers aan een heidag die vandaag bij ons gehouden zou worden. Ze eet enkel plantaardig voedsel en vroeg of het mogelijk was hiermee rekening te houden. Gelukkig had ik een week de tijd, want het vraagt toch wel wat aanpassingen om zonder boter, eieren en zuivel te koken, maar toch enigszins binnen het stramien van de lunch te blijven zoals we die gewend zijn te serveren aan onze gasten, namelijk met soep, brood, beleg en quiche.
Een veganistisch soepje was niet  zo moeilijk te bedenken, en na wat denkwerk bedacht ik de quiche die ik meestal maak te vervangen door een pizza. Leuk om eens iets anders te proberen, en ongetwijfeld vonden de andere deelnemers het ook niet vervelend om een versgebakken pizza te krijgen in plaats van quiche.


Met brood is het ook niet helemaal zeker of hierin geen dierlijke producten verwerkt zijn. Soms worden eieren en melk gebruikt, en tja, ik weet ook niet zeker of er broodverbeteraar gebruikt is. Helaas konden ze me in de bakkerij ook niet helemaal helpen, dus nam ik het zekere voor het onzekere en maakte snel zelf een broodje in de Dutch Oven.


Als beleg maakte ik hummus van kikkererwten, pompoenpuree en een heel lekkere rode bietenhummus met walnoten.


Terwijl even nog meewarig tegen de veganistische collega werd gegrapt dat ze vandaag soep en fruit zou krijgen, keken ze al snel jaloers naar haar brood en beleg. De potjes met spreads gingen dan ook over de tafel om gedeeld te worden en dat was nou precies wat ik hoopte. Het is niet altijd mogelijk om alles te eten vanwege overtuiging of lichamelijke redenen. Het is fijn als hiermee rekening gehouden kan worden, maar nog fijner, vind ik, als je wel gewoon een maaltijd kan delen met je tafelgenoten zonder dat iemand zich tekort gedaan voelt. Ik denk dat dit vandaag zeker weer gelukt is!


2 opmerkingen:

anke zei

Wij zijn zwaar onder de indruk. Dat brood ziet er geweldig uit. En de pizza zo mogelijk nog beter! Misschien moeten wij ook maar veganistisch gaan eten....

Ellen zei

Dat brood is echt supermakkelijk, kijk maar eens op http://www.foodtube.nl/video/1891/Brood-bakken-zonder-kneden-n%C3%B2g-een-keer